Én dag i Washington DC

The White House Washington DC USA rejsetips

Har du kun Én dag i Washington DC skal du ikke fortvivle. Det havde vi også og dette var hvad vi nåede…

April 2012, dag 5
Det er en tidlig forårsdag i 2012, klokken er omkring 10.30, solen skinner og temperaturen er høj nok til vi ikke behøver at  have jakke på.

Så snart vi træder ud fra Union Station i Washington DC kan vi se Capitol Hill. Yeah, nu er vi her! Stemningen er i top, og ikke kun fordi vejret sørger for det men også fordi vi blev mødt af en amerikaner som både mente han kunne synge og spille trompet. Han sang ganske forfærdeligt, men han spillede ganske fint. Alt i alt var det god “Washington stemning”.

Lige til højre for stationen ligger Bike & Roll Rent, hvor vi lånte en cykel. Niecen synes vi skulle have en tandem, meeen jeg har hørt rygter fra da hun var i San Francisco og skulle cykle på tandem. Hun sad vidst nok bare bagpå og nød udsigten men den anden knoklede løs på cyklen. Så det blev til hver vores, ligesom da vi cyklede i Central Park.

Vi blev udstyret med et godt kort over byen men vi fik ikke spurgt hvor vi måtte cykle, da vi troede det gav sig selv. Det gjorde det så ikke! Vi spurgte en i uniform og han sagde at man måtte cykle, hvor vi ville. Hvis der var meget trafik på vejene så kunne vi bare cykle på fortovet… så det gjorde vi. Vi kørte ikke nogen ned og vi fik ikke alverdens eder og forbandelser råbt efter os (som man helt sikkert ville have fået hvis man lavede samme stunt i Odense eller Århus).

Der var flere som var interesseret i at vide, hvor vi havde lejet disse fine cykler, så vi burde faktisk have fået %’er for at havde sendt folk til udlejnings bixen.

Er du ikke så meget til en ganske almindelig cykel, så kan man også se Washington på en Segway. En segway er en “dimmer” man står på og styrer ved at læne sig frem mod styret (eller noget i den stil). Du kender den måske, hvis du har set Mall Cop (Center vagten) med Paul Blatt i hovedrollen. De kan lejes med guide til omkring $75 for en guided tur i 3 timer.

Når du kører lige ud fra Bike & Roll Rent, så kører du nærmest direkte ind i Capitol Hill. Der var ikke ret mange turister da vi var der, men til gengæld så vi mange kongres medlemmer, som er lette at kende i deres jakkesæt/dress og deres “congress pin” i tøjet.

Cykler man lidt videre på stien, kommer man til United States Supreme Court. Og her var der gang i den. Der var demonstration, der var folk der skændtes fordi de mente hver deres, der var pressefolk fra hele verden (jeg kiggede efter Jesper Steinmetz fra TV2, men jeg kunne ikke få øje på ham )og der var politibetjente på deres Harley Davidson, Ray Ban solbriller og korte ærmer. Vi anede ikke hvad der foregik og nysgerrig som jeg jo er, så spurgte jeg.
Jeg lever efter “spørg og du skal vide” så jeg spurgte en meget flink rapporter fra CNN som kunne fortælle mig at det var den sidste dag i afgørelsen omkring den store sundhedsdebat i USA. Det ville blive en historisk dag, så derfor tog vi billeder! Og han tog billeder af os. Ind midt i myldret og op på hans kasse med en masse dims, så han kunne få et godt billede af os foran Supreme Court, naturligvis med Star & Stripes i baggrunden.

Fra retten videre til “The National Mall”. The Mall er en åben park midt i Washington, hvor hvis du kigger til din ene side så kan du se Capitol Hill og kigger du til den anden side kan du se The Washington Monument. Rundt om The Mall ligger en masse museer, og de fleste af dem er gratis. Jeg ville godt have set Smithsonian’s Air Space museum, men det var der mange andre der også ville, så det sprang vi over. Jeg ser det næste gang!

Der er masser at se i Washington, vi så også The Reflecting Pools, som ikke var så imponerende da det var under construction, men vi kunne forestille os hvordan det må se ud på sådan en smuk dag som denne. Vi så naturligvis også The White House, både forfra og bagfra. Et lille tip, hvis du cykler dertil så må du IKKE stoppe op midt i det hele. Du bliver smidt væk lige med det samme! Jeg ved ikke om det var derfor at vi al den tid vi var at tage billeder og sige nej og ih og åh, at der var 3 store gutter i jakkesæt og solbriller, der hele tiden kredsede rundt om os. Det kan også være de bare synes vores cykler var seje!?

Lincoln memorial var naturligvis også på vores liste, ligesom Arlington Cemetary. Sidstnævnte nåede vi dog ikke… desværre. Også det har jeg tilgode : -)

Vi havde ikke rigtig sat os ind i Washington hjemmefra, men det burde vi måske nok have gjort. Vi har fundet ud af at hvis du skal shoppe eller hygge lidt i den gamle bydel så skal du tage til Georgetown. Vi kom aldrig dertil, desværre, men flere talte om at det var der vi skulle hen. Det trak op til regn og torden, tiden var knap og ja… undskyldninger er der nok af, faktum er at vi ikke så det. The End.

Det næstbedste skulle være Metro Center, men ehmn… det skuffede voldsomt! Der var ganske lidt butikker, ingen restauranter og det eneste vi fik ud af den tur var en turist t-shirt til David og et billede af en afro-amerikaner med det vildeste hår!

Vi tog tilbage til Union Station for at spise aftensmad på en lille café. Det var ikke dyrt, men maden var så også derefter.

Klokken 8.45 skulle vi med toget tilbage til New York, vi ankom 12.15 og tog en taxa direkte til hotellet.
Godnat og sov godt.

Forbrug:

Mad $39,96

Taxi t/r hotel – Penn Station $ 20 (10 pr pers)