Dag 4 Top of The Rock og 230Fifth

Dag 4 Top of The Rock og 230Fifth udsigt fra Top of the rock over Empire State Building

7. marts 2010

Igen i dag forlod vi hotellet omkring kl. 8.30, hvor vi gik direkte hen til Rockefeller Center som ligger 3 blocks herfra. Vi skulle i “Top of the rock” der er, som navnet antyder toppen af Rockefeller Center. Altså et udsigts punkt, hvorfra man har den mest fantastiske udsigt over hele Manhattan.
Vi er enige om at det var noget bedre end da vi var oppe i Empire State Building den første aften. Alene elevatorturen derop var en oplevelse. Der blev helt mørkt idet dørene lukkede i, og så var der ellers lysshow og underholdning hele vejen op til the top floor. Super fedt!
I Top of the rock er der ligesom 3 plan man kan befinde sig på, og på alle 3 er der store glaspartier (med hul imellem så man lige kan stikke kameraet ud og tage billeder) således man befinder sig i læ selvom man er helt deroppe.
Det var fantastisk. Ikke mindst fordi solen skinnede fra en skyfri himmel.

Herefter tog vi sub’en op til Park Avenue 72nd street på Upper West Side. Vi skulle finde en North Face Store. Og wow man kan godt se det er her de smukke og de rige de bor!!! Det var en sjov oplevelse at få den sige af New York med… også fordi vi var de eneste turister i en miles omkreds. Så for at “blend in” tog vi på Starbucks og spiste morgenmad. Det var billigt, sundt og sjovt at sidde der blandt lutter New Yorkere, der enten kom i deres løbetøj og skulle have en kop kaffe på vej hjem, eller dem som forberedte sig på deres SAT (eksamen).
Vi fandt North Face, men ikke det vi søgte, så vi tog Sub’en til Columbus Circle, hvor vi var inde i et mall for at få taget billeder med en ægte Oscar statuette. Det var sjovt (nok mest for mig for jeg plejer at se Oscar uddelingen på TV) Herefter gik turen videre til bl.a. Chinatown, New York Public Library (fantastisk smukt!!! Et absolut must see.) og Grand Central Terminal (også must see).

Tilbage på hotellet, for at hvile benene lidt, få et bad og gøres os klar til en aften i byen. Vi havde besluttet at lørdag aften skulle vi på en yderst trendy bar ved navn 230 fifth belligende på 5.th avenue. Og for at komme der med manér skulle vi naturligvis ankomme i Limousine. Vi prejede en sort en af slagsen, kørte rundt i byen i en time for kun $65 for endelig at slutte af ude foran 230 fifth. Der var forholdsvis lang kø da vi ankom, men flere forlod køen så vi kom heldigvis hurtigt ind. Og hold da op et sted!!! Det var super fedt. Kæmpe store lounge områder, fedt musik, lækker blød lounge belysning og en trappe op til deres berømte tagteresse-bar. Da det er koldt i New York på denne årstid hang der fine røde slå-brocks som man kunne låne (jakken var jo i garderoben) og ude ved bordene på teressen var der terressevarmere i lange baner. Udsigten var super god herfra.
Inden ví tog afsted skulle vi lige bruge “the restrooms” (toiletterne) og her står en klar til at åbne døren for dig. Når du er færdig og skal vaske fingre, står hun klar igen. Du får et skud sæbe og når du så er færdig med at vaske hænder rækker hun dig lige noget papir så du kan få dem tørret. Der er et helt bord fyldt med håndcreme, hårlak og alle mulige andre nødvendigheder man frit kan benytte. Dette er et sted jeg absolut kan anbefale!

Turen hjem gik i en voldsom hurtig taxa. Han kørte som om han havde stjålet det hele, men hjem kom vi i løbet af 10 min og det kostede kun $7,50 så vi var glade.
Selvom vi var trætte ( og nogle af os små-berusede) skulle vi lige have en kop varm kakao at falde i søvn på. Her på hotellet står der i lobyen en stor kaffe automat, hvor man frit kan lave sig lige præcis den kop kaffe, te eller kakao man ønsker sig. Vi benytter den flittigt hver morgen vi forlader hotellet, og hver aften vi kommer hjem.

Godnat, og sov godt!

Dagens forbrug:
Mad: $ 70,95
Drinks: $ 27
Transport $ 72, 50 (Cap, Limo u. tips)
Entré: $ 42

23. april 2014 kan du vise militær ID er der penge at spare på din billet Top Of  The Rock. At se solnedgangen fra Top of The Rock er intet mindre end fantastisk!