Yosemite (og Bishop)

Yosemite (og Bishop) Indgangen fra Tioga Pass på vores roadtrip Californien USA

OBS OBS OBS – Yosemite update 31. juli 2014
Alle veje er igen åbne, det vil sige der igen er forbindelse mellem Tioga Pass Entrence til Yosemite Valley!
Se mere på www.nps.gov/yose/ , der er visse forholdsregler for gravide og folk med astma.

Da vi (kæresten, sønnikke på 12 og undertegnede) var på det klassiske Roadtrip i Californien sommer 2013, gjorde vi holdt på vores vej til Yosemite i Bishop. Og turen dertil kan ikke umiddelbart anbefales i et Motorhome! Ikke den sidste 1½ times tid i hvert fald. Vi taler bjergkørsel med skarpe sving, smalle veje og enormt store stigninger.
Og hold op en smuk tur! Inyo National Forrest er utrolig, men pas på… her kommer meget vildt over vejen.

Turen fra Bishop til Yosemite skulle tage ca. 3 timer. Og inden vi tog fra Bishop skulle vi lige tanke.Vi var helt mundlamme (passer ikke, vi sagde “hold nu kæft” og “hold nu op altså hvor er her smukt” ). Tankstationen lå i udkanten af byen, hvor vi var omgivet af bjerge med sne på toppen, det grønneste sunde græs, blå himmel og 35 grader celsius.
Da vi endelig kørte var det op ad bakke i bogstaveliste forstand. Det kan godt være vi synes det gik op ad på vej til Bishop, men turen videre mod Yosemite var voldsom. Der stod flere gange advarselskilte i vejkanten med teksten ” Avoid overheating. Turn off AC next 10 miles”. Og det skulle vise sig at der holdte da nogle biler i vejkanten med røg/damp fra køleren på turen derop.

Ankomst Yosemite
Da vi ankom til Yosemite National Park, havde vi stadig lidt over 100 km til vores overnatningssted i Curry Village og ved Tioga Pass var vi over 3000 meter (helt eksakt 9945 ft) over vandoverfladen.
På vejen ned gennem Yosemite NP spejdede vi efter bjørne. Uheldigvis så vi ikke nogen, men vi så mange andre dyr. Overhold hastighedsbegrænsningerne i parken! Mange bjørne dør hvert år fordi de bliver påkørt (og senere skal aflives).

Curry Village, Camp Curry
Vil du sove i telt i Curry Village skal du være ude i god tid. Skal du til Yosemite om sommeren, skal du nok bestille senest i januar for at være sikker på at få et telt.
Efter du har fået anvist dit telt og fået udleveret et kort, får du at vide at bilen SKAL tømmes for ALT mad, affald, dåser, flasker og køletaske – også selvom den er tom! Alt dit mad, tandpasta og andet med duft placerer du i et lille metal skab, som er anbragt udenfor hvert telt. Det er kun tilladt at drikke vand i teltet. Du må altså ikke spise eller drikke andet end vand i dit telt.

Hvert år er der masser bjørne som bryder ind i bl.a. parkerede biler. Derfor er der kontrol på P pladsen, om man nu også har fået tømt bilen efter forskrifterne.

Den første aften vi tilbragte i Yosemite, fik vi en fantastisk lækker pizza mens vi så en film (udendørs) om parken. Hvordan den blev grundlagt  og om historien generelt. Rigtig hyggeligt at sidde der i mørket og se film i sort/hvid.

Hvad er der at se og opleve?
Der er masser af tilbud i Yosemite! Du kan river rafte (se længere nede), ride på heste, cykle, hike, klatre og meget andet.
Vi valgte at køre rundt til nogle af seværdighederne og så hike derfra. Ved Glacier Point købte vi vores frokost og tog med os videre.
Hvis du vil se California Tunnel Tree, skal du regne med en ½ times gåtur fra Shuttle Bussen til du når træet. Turen er smuk smuk smuk!

Ridetur Yosemite
Spontant valgte vi at tage en tur på hesteryg. Vi spurgte, hvornår de havde tider (og om de overhovedet havde nogle) og det havde de heldigvis. Det var dog lige med det samme, så uheldigt nok havde jeg shorts på (kan ikke anbefales!)
Inden man får udleveret en hest, skal man se en sikkerhedsvideo som beskriver hvordan man skal sidde på hesten når det går op, når det går ned og hvad du gør hvis den møder en bjørn.
Den hest jeg fik udleveret var sød og kær. Kærestens var gigant og sønnikkes var forholdsvis stor (ikke en pony men en hest eller mule eller hvad det var. Det lignede en hest!) Sønnikkes var lidt sur i det, men han blev da siddende selvom den både bukkede og gjorde ved. Som mor var jeg stolt!
En skøn 2 timers ridetur op til Miur’s Lake og tilbage af en anden vej. Det er en temmelig støvet tur (særligt for de som rider bagerst), men den er meget smuk. Vejen tilbage er smukkest. Turen varede som nævnt 2 timer (perfekt for begyndere), og kostede $64 (juli 2013)
Man kan også booke både halvdags – og heldagsture. Heldagsturen er dog kun for øvede ryttere!

Yosemite National Park med stop i Bishop. A perfect little gem

River Rafting Yosemite aka vi sejler op ad åen!
Vi overvejde også rafting i Yosemite. Det blev dog bare ved tanken, da der i mine øjne, mere var tale om en 3 miles lang tur op ad åen i gummibåd til $28 (juli 2013). Jeg har prøvet at river rafte “rigtigt” engang, og der var altså noget mere gang i den, end det umiddelbart så ud til i Yosemite. Havde jeg haft mindre børn med, havde jeg helt sikkert snuppet en tur i den gule gummibåd.

Mad & drikke i Yosemite
Den første dag i Yosemite, købte vi 3 (tørre) sandwiches og 2 ostestænger til frokost og kom af med $26,63!!! Jeg var ved at gå bagover, og tænkte “Damn, denne her park ruinerer os!” Vi spiser meget i min familie, og jeg især har brug for mad for ikke at blive gnaven. Men heldigvis var det ikke så slemt dyrt at leve i parken, og vores sandwiches næste dag var også en upgrade i kvalitet.
Morgenmaden, som bestod af 1 bundle + 1 drik, var inkluderet i vores overnatning i Camp Curry. Jeg ved ikke om det er standard når du bestiller overnatning i Curry Village, men i hvert fald hvis du bestiller direkte på Yosemite’s hjemmeside. Morgenmaden havde en værdi af $36, men var som sagt inkl. i vores pris.
Aftensmaden den ene aften var en lækker pizza, jeg har nævnt det før og jeg nævner det igen: Prøv den! Vi fik en stor pizza med 4 ting på og 3 soda’s for $35.
Aftensmaden i cafeteriaet var en dinner plate, som faktisk smagte ganske udmærket til trods for det lignede en omgang fængselsmad. Vi spiste og drak for $38 den anden aften.

Yosemite fact’s
Vidste du at der hvert år dør ca. 16 bjørne i parken fordi de bliver ramt at biler der kører for stærkt. Nogle af dem dør ikke på stedet, men skal aflives! Sæt farten ned!

Vidste du at Tioga Road er lukket fra november til maj, fordi vejene om vinteren ikke bliver ryddet, og der kan ligge op til 9 meter sne!
De begynder først at rydde vejene i april, og det kan tage helt op til 3 måneder.

Dengang jeg troede jeg så en bjørn…
Forestil dig dette; far på førersædet, sønnikke på passagersædet og mig på bagsædet. På tur gennem smukke Yosemite NP. Pludselig råber jeg “En bjøøørn!” mens jeg hopper op og ned i sædet af bare begejstring. Farmand klodser bremsen, så hårdt mine solbriller fløj ud af håret og sønnikke fik tømt lungerne, og bakket bilen (bare rolig der var ikke nogen bag os).

Sønnikke og undertegnede er helt vilde og siger i munden på hinanden “der er den, der er den, jamen kan du da ikke se den!?” til farmand der ikke kan se nogen bjørn. Efter at jeg har siddet og peget og forklaret hvor det her biiip kræ er, spørger kæresten lige så tørt ” Er det den der sorte træstamme der er væltet, du mener der er en bjørn???” Ehmn ja, det må jeg jo så indrømme at det var det. Jeg indrømmede det selvfølgelig ikke til at starte med, men da han truede med at gå hen og klappe den måtte jeg bide det i mig og sige “Jaja, kør nu bare videre” . Jeg tog solbrillerne på, sikrede mig at knægten kunne trække vejret normalt, og befalede at nu skulle der ikke tales mere om det! Det er klart jeg blev mobbet noget efter den episode.

Forresten…
Når du kører fra dit overnatningssted og videre mod Yosemite, så sørg for at købe lidt frokost og smid det i køletasken. Når du ankommer til Yosemite er der nemlig rigtig mange lækre steder, du kan sidde og nyde den. Rejser du i sommerhalvåret og kommer ind via Tioga Pass, anbefaler jeg i særdeleshed Tenaya Lake Beach.